İngilizce bir kelime olan retro Türkçe’de “geri,
geriye, tersine” kelimeleri ile ifade edilebilir. Retro kelimesini pazarlama
açısından “geçmişte kullanılan ürün ve hizmetlerin bugüne taşınması” olarak
açıklamak mümkündür. Nostalji referanslı olan retro pazarlama geçmişte yaşanan
olayların, modanın vb. yeniden canlandırılmasıyla gerçekleşir. Zamanında ses getiren iyi işler yapmış firma, marka ya da ürünlerin
aradan belli bir süre geçtikten sonra tekrar piyasaya sunuldukları zaman
tutunabilmeleridir. Nostaljinin şiddetini ise vaktiyle yarattığı etki ve zaman
boyutu belirlemektedir.
Retro pazarlama vasıtasıyla geçmiş paketlenmekte, eskinin sosyal, popüler ve kültürel ikonları yeniden sunulmaktadır. Markaların bu tür nostaljik konseptleri sık sık kullandığını görülmektedir. Örneğin otomotiv firması Jeep Wrangle 50. yılı kutlamaları için, 50 yıl önce ürettiği modeli yeniden üretip piyasaya sunmuştur.
Retro pazarlama vasıtasıyla geçmiş paketlenmekte, eskinin sosyal, popüler ve kültürel ikonları yeniden sunulmaktadır. Markaların bu tür nostaljik konseptleri sık sık kullandığını görülmektedir. Örneğin otomotiv firması Jeep Wrangle 50. yılı kutlamaları için, 50 yıl önce ürettiği modeli yeniden üretip piyasaya sunmuştur.
Retro pazarlama, uyuyan markaları uyandırmak ve ticari
hayatına devam eden markaların da köklü geçmişine vurgu yapmak açısından
pazarlamacılar için önemli bir stratejidir. Modern pazarlama anlayışının
tersine retro pazarlama, ürün yaşamını uzatan ya da ürünün tekrardan hayata
dönmesini sağladığından dolayı pazarlama literatürüne farklı bakış açısı
kazandırmıştır.
Retro Pazarlamanın Söylemleri
Nostalji duygusunun güçlü bir dürtü niteliği vardır ve retro
pazarlama bu dürtünün gücünden yararlanma amacı gütmektedir. “Yeni olmak”
günümüz markaları için asli bir unsur olmakla birlikte “her zaman alıştığınız”
lezzet, kalite vb. mesajlar da markaların istikrarlı gidişatını gösteren
önemli mesajlardır ve aynı zamanda tüketicilerin geçmişe duydukları özlemi dile
getirmektedirler. Retro pazarlama eskiyi kullanarak yenilikçiliğe yeniden vurgu
yapar. Sözlü anlatım, arkadaşlık, konukseverlik, çok çalışma, herkesin hakkına
saygı gösterme, ailevi değerlerin egemen olduğu daha sade bir zaman ve mekanda
geçerli olan nostaljik imgeler bu tür mesajlarla canlandırılmaktadır. Tarihte,
geçmiş, masal ya da hikayelerde gerçekleşen bir olay ya da kişinin
canlandırılmasının yanında bireyin yaşamış olduğu anılar da nostaljik mesajlara
konu olabilmektedir. Dünyanın her yerinde eski değerler modern zamanların yıpratmasına
karşı koymaya çalışır. Bir reklam mesajında kimi zaman bir geleneğe hayranlık
duymamız kimi zaman eski olanın kalıcı olduğunu kabullenmemiz istenirken bazen
de eskinin yeni olandan daha az doyurucu olduğu söylenmektedir. Özetle bu
romantik reklamlarda, satın alacağımız şeyler vasıtasıyla yitirilmiş olan dünyayla
bir köprü kurabileceğimiz iddia edilmekte ve herkesin geçmiş dönemde yaşadığı o
huzursuzluk duygusuna seslenilmektedir.
Tüketici Açısından Retro pazarlama
Retro pazarlamada sınırlı bir durum söz konusudur ve tüketimin verdiği hazza ulaşmak için daha fazla çaba harcamak gerekir. Bunun yanında ulaşılmazlık ve esrarengizlik hissi verilerek tüketicinin beklentileri arttırılır. Nostaljinin popüler olmasıyla büyük başarıya ulaşmış ürün tasarımcıları ve reklamcılar kaybolup unutulmazlar. İnsanlar eski moda mallar ve hizmetleri satın alırken aynı zamanda eski günlere duydukları özlemi de gidermeyi amaçlarlar. Bu sayede markayla bir ömür boyu değer ilişkisine girebilmektedirler.
Nostaljiye dayalı pazarlama çalışmaları özellikle post
modern bireyleri ve geçmişini özleyen tüketicileri hedeflemektedir. Bilhassa
nüfusun önemli bölümünü orta yaşlı ya da yaşlı bireylerin oluşturduğu ülkelerde
bu tüketiciler için özel pazarlama çalışmaları geliştirilmektedir. Geçmişi
geride bırakmanın yarattığı hüzün ve özlem duyguları retro pazarlama
çabalarıyla giderilmeye çalışılmaktadır. Nostaljinin sahip olduğu bu pazar potansiyelini
gören işletmeler, bu özlemi giderecek pazarlama stratejilerine yöneldiler. Bu
stratejiye göre işletmeler, mutluluk/haz anları yaratarak bir yandan müşterinin
kendisine olan özgüvenini pekiştirmeye çalışırken diğer yandan bu yolla
karlarını arttırmayı amaçlamaktadırlar.
Yararlanılan Kaynaklar
Altıntuğ, N. (2011). Değerlere Hitap Eden Pazarlamanın
Nostalji BoyutuOrganizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, Sayı:2, 265-273
Demir, F. O. (2008). Pazarlamanın Nostaljik Oyunu: Retro
Markalama. İstanbul
Batı, U. (2012). Markething ya da Farkething Deneyimsel
Pazarlama ya da Duyusal Markalama. İstanbul:Ece Bilişim Yayıncılık.
Rutherford, P. (2000). Yeni İkonalar Televizyonda Reklam
Sanatı. M. K. Gerçeker (çev.) İstanbul:Yapı Kredi Yayınları.
Brown, S. (2001), “Torment Your Customers (They’ll Love İt).” Harvard Business Review Vol:79. No:9. http://hbr.org/2001/10/torment-your-customers-theyll-love-it/ar/1
http://sosyalmediaegitimi.blogspot.com.tr/2014/02/3-subat-2012.html
Çok hoş bir anlatım, güçlü bir içerik, emeğinize sağlık Sefa Hanım, tebrikler...
YanıtlaSilTeşekkür ederim.
Sil