Doğan güneşin ülkesi Japonya Doğu Asyada bulunan bir ada
devletidir ve nüfusu 127 milyondur. Sahip olduğu güçlü ekonomiye paralel olarak
reklamcılıkta bu ülkede oldukça gelişmiştir. (wikipedia)
Birçok Japon reklamında yüksek teknolojiyle ve safça bir
coşkuyla karşılaşmak mümkündür. Japonlar ileri teknoloji konusunda elde
ettikleri başarının övüncünü reklamlarına taşımışlardır. Bunun yanı sıra sinematografi konusunda da uzmandırlar. İnsanların, nesnelerin,
dekorların renklerinin biçim ve konumlandırmasının estetik bir amaca hizmet
etmesi için büyük bir çaba harcarlar. Japon reklamları ileri teknolojinin
sağladığı bazı sihirbazlıklardan yararlanarak çarpıcı görüntüler elde etme
konusunda oldukça iyi bir noktaya gelmişlerdir. Bunun yanı sıra dolaylı anlatım esastır çünkü
doğrudan anlatımın izleyicinin zekasını aşağıladığı düşünülmektedir.
Sembollerin sıkça kullanıldığı Japon reklamlarında estetik büyük önem
taşımaktadır. Tüketiciyle uzun süreli bir arkadaşlık ilişkisi oluşturmayı
amaçlayan Japon reklamcılar onların saygısını ve güvenini kazanmak için
kitleyi eğlendirme yoluna gitmekte bunun için de reklamlarında sıklıkla mizah
unsurundan yararlanmaktadırlar. Teknoloji öğesinden sıklıkla
faydalandıkları görülür. Japon reklamlarının erkeksi bir yönlerinin olduğunu söylemek mümkündür. Reklamlarında ünlü kullanımına da sıkça rastlanır. Toplumsal değerlerin
ve geleneklerin önemli olduğu Japonya’da bu unsurların reklamlarda da hakim
olduğu görülmekte otoriteye saygı fösterimi, geleneksel değerlere bağlılık,
aile ve akraba ilişkileri önemsenmekte,
‘ben’ yerine ‘biz’ ifadesi kullanılmaktadır. (Elden, 2009)
Aralarındaki kültürel farktan dolayı batılılar japon reklamlarını anlama konusunda biraz zorlanmaktadırlar. Bazı japon reklamları bu durumu biraz abartsa da kimileri anlattıklarından ziyade anlaşılmaz olmayı amaçlamaktadır. Batıdan farklı bir reklam anlayışına sahip Japon reklamcıları başarılarını uluslararası platformlarda aldıkları çok sayıda ödülle tescillemişlerdir. (Rutherford,2000)
Yararlanılan Kaynaklar:
Elden, Müge, Reklam ve Reklamcılık, Say Yayınları,
İstanbul, 2009
Rutherford, Paul, Yeni İkonalar Televizyonda Reklam
Sanatı, Çev. Mustafa k. Gerçeker, Yapıkredi Yayınları, 2. Baskı, 2000
https://tr.wikipedia.org/wiki/Japonya
https://tr.wikipedia.org/wiki/Japonya
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder