20 Eylül 2016 Salı

Enterasan Japon Reklamları

Doğan güneşin ülkesi Japonya Doğu Asyada bulunan bir ada devletidir ve nüfusu 127 milyondur. Sahip olduğu güçlü ekonomiye paralel olarak reklamcılıkta bu ülkede oldukça gelişmiştir. (wikipedia)
Birçok Japon reklamında yüksek teknolojiyle ve safça bir coşkuyla karşılaşmak mümkündür. Japonlar ileri teknoloji konusunda elde ettikleri başarının övüncünü reklamlarına taşımışlardır. Bunun yanı sıra sinematografi konusunda da uzmandırlar. İnsanların, nesnelerin, dekorların renklerinin biçim ve konumlandırmasının estetik bir amaca hizmet etmesi için büyük bir çaba harcarlar. Japon reklamları ileri teknolojinin sağladığı bazı sihirbazlıklardan yararlanarak çarpıcı görüntüler elde etme konusunda oldukça iyi bir noktaya gelmişlerdir. Bunun yanı sıra dolaylı anlatım esastır çünkü doğrudan anlatımın izleyicinin zekasını aşağıladığı düşünülmektedir. Sembollerin sıkça kullanıldığı Japon reklamlarında estetik büyük önem taşımaktadır. Tüketiciyle uzun süreli bir arkadaşlık ilişkisi oluşturmayı amaçlayan Japon reklamcılar onların saygısını ve güvenini kazanmak için kitleyi eğlendirme yoluna gitmekte bunun için de reklamlarında sıklıkla mizah unsurundan yararlanmaktadırlar. Teknoloji öğesinden sıklıkla faydalandıkları görülür. Japon reklamlarının erkeksi bir yönlerinin olduğunu söylemek mümkündür. Reklamlarında ünlü kullanımına da sıkça rastlanır. Toplumsal değerlerin ve geleneklerin önemli olduğu Japonya’da bu unsurların reklamlarda da hakim olduğu görülmekte otoriteye saygı fösterimi, geleneksel değerlere bağlılık, aile ve akraba ilişkileri önemsenmekte,  ‘ben’ yerine ‘biz’ ifadesi kullanılmaktadır. (Elden, 2009)

Aralarındaki kültürel farktan dolayı batılılar japon reklamlarını anlama konusunda biraz zorlanmaktadırlar. Bazı japon reklamları bu durumu biraz abartsa da kimileri anlattıklarından ziyade anlaşılmaz olmayı amaçlamaktadır. Batıdan farklı bir reklam anlayışına sahip  Japon reklamcıları başarılarını uluslararası platformlarda aldıkları çok sayıda ödülle tescillemişlerdir. (Rutherford,2000)

Yararlanılan Kaynaklar:

Elden, Müge, Reklam ve Reklamcılık, Say Yayınları, İstanbul, 2009
Rutherford, Paul, Yeni İkonalar Televizyonda Reklam Sanatı, Çev. Mustafa k. Gerçeker, Yapıkredi Yayınları, 2. Baskı, 2000
https://tr.wikipedia.org/wiki/Japonya

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder