10 Eylül 2018 Pazartesi

Psikolojik Fiyatlandırma Nedir? Nasıl Yapılır?

Psikolojik fiyatlandırma tüketici davranışlarının incelenmesi sonucu ortaya çıkmıştır ve alışılmışın dışında yer alan fiyatlandırma uygulamalarıdır.
Psikolojik fiyatlandırmanın nasıl yapıldığını görmek için psikolojik fiyatlandırma türlerini incelememiz gerekir.
Psikolojik fiyatlandırmanın başlıca türleri şu şekildedir:
1.) Kalanlı Fiyatlandırma: Belirlenen fiyatın yuvarlak olarak alınmayıp, bu rakamın hemen altındaki kalanlı rakamın fiyat olarak konulmasıdır.Örneğin, 20 tl yerine 19.90 tl gibi bir fiyatın etikette yer alması. Bu uygulamanın tüketici üzerinde iki tür psikolojik etkisi vardır:
-Fiyatın bir önceki yuvarlak rakama yakın olarak algılanması. Örneğim 10.90 tl’nin 10 tl olarak algılanması.
-İkinci olarak, firmanın fiyatı tüketici için olabildiğince düşürdüğü düşüncesini oluşturması.
2.) Sabit Fiyatla Fiyatlandırma: Belli bir süre sabit fiyatların uygulanması tüketiciyi olumlu olarak etkileyerek tüketicide müşteri olma güdüsü yaratılır ve müşterinin markaya bağlanması sağlanır.
3.) Prestij Fiyatlaması: Yüksek fiyatlandırma yapılarak tüketici zihninde yüksek kalite algısı oluşturmak istenir. Bir bakıma yüksek fiyatla kalite imajı oluşturmak amaçlanır. Yüksek gelir sahibi tüketiciye yönelik kaliteli üretim yapan işletmelerce uygulandığı gibi gerçek fiyatının çok üstünde satılan ürünlerde de görülebilir.
4.) Miktar İndirimi Yoluyla Fiyatlandırma: Ürünün fiyatını arttırmak yerine ürünün miktarını düşürme şeklinde gerçekleştirilir. Özellikle ambalajlı gıda ürünlerinde görülen bu fiyatlandırma şeklinde bazen fiyat sabit tutulup miktar indirilirken bazen de fiyat indirilirken miktar daha da fazla indirilir.




1 yorum: